Herdenking 80 jaar vrijheid Weert

Burgemeester Weert: 'Herdenking 80 jaar vrijheid vooral nu belangrijk'

Weert vierde zondagochtend 22 september de bevrijding door het Britse Suffolk-regiment exact 80 jaar geleden.

"De onvrijheid is heel dichtbij", zo zei burgemeester Raymond Vlecken.

Operatie Market Garden

De bevrijding van Weert kwam voort uit Operatie Market Garden. Dat offensief strandde 80 jaar geleden in Arnhem, maar door de operatie ontstond een smalle strook bevrijd gebied in het oosten van Noord-Brabant en het uiterste westen van Midden-Limburg. Daardoor werd op 22 september 1944 Weert bevrijd. "Onze jongens vochten al 107 dagen achter elkaar", zo wist Major John Parkes, die zijn landgenoten vertegenwoordigde bij het Suffolk-monument.

Stadsdichter

Samen met Isabel, Sanne en Emma van Scouting Weert legde Major John Parkes ook een traditionele Poppie-krans in Weert. Het bloemstuk van klaprozen verwijst naar het slagveld in Vlaanderen in de Eerste Wereldoorlog. Die symbolen kregen een vervolg met een gedicht van Salma Ali, de stadsdichter van Weert. Als jonge baby van twee maanden kwam ze vanuit Egypte naar Nederland. "Mijn familie kende die onvrijheid", zo weet Salma. "Ik heb het gevoel dat de mensen niet weten dat vrijheid eigenlijk echt een cadeau is. Dat schuiven we weg en daarom is het zo mooi dat we die vrijheid vandaag centraal zetten."

Oekraïne

Burgemeester Raymond Vlecken eindigde zijn toespraak in Weert zondagochtend met een 'persoonlijke noot'. Hij verwees naar de oorlog in Oekraïne en de parallellen met de Tweede Wereldoorlog, ondanks het feit dat Rusland toen in het geallieerde kamp zat in de strijd tegen Duitsland. "Kijk wat er om ons heen gebeurt. We vangen op dit moment veel Oekraïners op, dat doen we heel graag. Maar de oorlog is nog steeds niet voorbij voor mijn gevoel. En daarom is het vandaag zo mooi om die vrijheid met elkaar te vieren."

De volledige video met de interviews is hier terug te vinden
Burgemeester Weert: 'Herdenking 80 jaar vrijheid vooral nu belangrijk' (nos.nl)